Westcon skal bygge nytt fiskefartøy for Trønderbas AS

Ivan Ulsund Rederi A/S fra Rørvik har bestilt ny toppmoderne pelagisk tråler hos Westcon Yards i Ølensvåg. Skipet er designet av Salt Ship Design.


Westcon Yards skal nå bygge ny tråler for Ivan Ulsund Rederi A/S fra Rørv.

@Render("M24_Byline",Caption:"Pressemelding")

« Nye Trønderbas»

   
  • Lengde: 73,3m              
  • Bredde: 16m
  • Skipet skal fiske etter pelagiske fiskeslag som sild, makrell og kolmule
  • Bygges av Westcon Yards på oppdrag fra Trønderbas AS        
Westcon Yards har inngått kontrakt med Trønderbas AS om å bygge kombinert snurper/pelagisk tråler på cirka 74 meter og med største bredde på 16 meter. Skipet er designet av Salt Ship Design.

Ivan Ulsund Rederi AS er glade for å kunne satse på norsk design og bygging ved norsk verft, også denne gangen.


Langt samarbeid

– Et meget godt og behagelig samarbeid med Westcon ved bygging av Trønderbas nr. 5, samt godt kvalitetsarbeid utført av verftet den gangen og god oppfølging etter overlevering, er viktige grunner til at vi har valgt å bygge også Trønderbas nr. 6 hos Westcon, forklarer Styremedlem i Ivan Ulsund Rederi AS, Bernt Ulsund i en pressemelding.

Samarbeidet mellom Ivan Ulsund Rederi AS og Westcon kan trekkes tilbake til 1977, da daværende Trønderbas fikk bygget shelterdekk ved verftet i Ølensvåg. Nåværende Trønderbas ble levert fra Westcon i 1999.

– Vi er glade for tilliten fra Ulsund-familien og ser frem til å fortsette det gode samarbeidet i årene som kommer. Westcon Yards har alltid vært opptatt av å ta godt vare på kundene sine, og vi er nå svært tilfredse og klare for å levere enda et norsk kvalitetsskip, sier Leder for Nybygg i Westcon Yards, Endre Matre.

Westcon Yards har mange år erfaring med bygging av fiskebåter og offshorefartøy. I tillegg er verftet, med lokasjoner i Ølen, Karmsund, Florø og Helgeland, ledende i Nordsjøen på ombygginger og reparasjoner av skip og rigger. Ved disse lokasjonene har Westcon de siste årene investert mer enn 300 millioner kroner i oppgraderinger for ytterligere å styrke sin posisjon inn mot tradisjonelle markeder som fiskeri, industri og forsvar.

– Vår strategi er å bygge aktivitet utover offshoremarkedet, og vi er svært tilfredse med at vi gjennom denne kontrakten viser at vi fortsatt er konkurransedyktig innen bygging av fiskebåter. Det er et tøft, internasjonalt marked, og i lag med våre ansatte er vi fornøyde med å kunne høste frukter av det arbeidet som er lagt ned i alle ledd for å øke konkurransekraften, samtidig som vi er ydmyke for den tilliten våre kunder viser oss, forklarer Matre.

Miljøvennlig fiskefartøy

Skipet skal erstatte eksisterende «Trønderbas», som også ble levert av Westcon Yards i 1999. «Nye Trønderbas» blir neste generasjons fiskefartøy for Ulsund-familien som eier rederiet. For Salt Ship Design er det svært gledelig å få være med å designe og utvikle ny Trønderbas. Karl Sandvik, som fortsatt er aktiv innen fiskerisegmentet for Salt, var svært delaktig i forrige Trønderbas, den gang i Vik-Sandvik. Også denne gangen har han vært svært involvert, og det er derfor litt ekstra stas at bekreftelsen på kontrakten kom på hans 80-årsdag.


Både Salt og rederiet har i denne prosessen hatt fokus på at nye Trønderbas skal være mest mulig miljøvennlig og energiøkonomisk, samt at fangsten fra fartøyet skal holde best mulig kvalitet. I tillegg har det selvfølgelig vært fokus på å skape sikre og gode arbeidsforhold for mannskapet om bord.



Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details