To nye år med Jernbaneverket

Jernbaneverket har forlenget rammeavtalen sin med Omega. Det betyr nye oppdrag for Omega-konsulenter på Jernbaneverket sine infrastruktur-prosjekter landet over.


Omega ble tildelt rammeavtale med Jernbaneverket i 2011, og har nå fått fornyet tillit fra den statlige transportetaten. En forlengelse av rammeavtalen ble undertegnet 21.januar, og har en tidsramme på to år med mulighet for fornyelse i ytterligere to år. 

- Vi har hatt et godt samarbeid med Jernbaneverket de siste årene og har lært å kjenne hvilke behov de har i prosjektene. Nå gleder vi oss til videre samarbeid, sier Omegas avdelingsledere i Osloe, Gunn Tollefsen og Arvid Grønvoll.  Foto: Erlend Nedrelid/Omega

- Vi har mange erfarne og dyktige konsulenter som kan bidra med kompetanse på Jernbaneverket sine prosjekter, noe som førte til at Jernbaneverket ville satse videre med oss. Denne avtalen er også et resultat av et godt samarbeid frem til nå. I løpet av de siste årene har vi blitt godt kjente med Jernbaneverket og hvilke behov de har, nå gleder vi oss til å bygge videre på dette. Vi har bare så vidt begynt, sier avdelingsleder for Omega i Oslo, Arvid Grønvoll. 

Utbyggingsprosjekter i hele Norge 

Rammeavtalen omfatter flere fagområder på alle Jernbaneverkets prosjekt i hele landet. Konsulenter fra Omega vil levere tjenester innen prosjektstyring, som blant annet fremdriftsplanlegging og styring, budsjettering, kostnadsstyring, dokumentstyring og ressursplanlegging. 

- Til nå har vi hatt oppdrag for Jernbaneverket på utbyggingen av Follobanen mellom Oslo og Ski, noe vi vil komme til å jobbe videre med som følge av den forlengede rammeavtalen. I tillegg håper vi også å benytte vår ekspertise på flere andre av Jernbaneverkets milliardprosjekter som er på trappene nå, blant annet InterCity-prosjektet, sier Grønvoll. 

InterCity-utbyggingen er blant Jernbaneverkets største prosjekter og gjelder et jernbanenett på strekninger mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Fredrikstad, Lillehammer, Skien og Halden. Prosjektet skal være endelig ferdig i 2030. 

I tillegg har Jernbaneverket en rekke større pågående utbyggingsprosjekter, blant annet på Vestfoldbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen og ny bane mellom Bergen og Arna. 

Samtidig som olje og gassnæringen er en av Omegas viktigste markeder, satser også selskapet stadig mer på andre bransjer, som blant annet samferdsel. - Flere kunder i andre sektorer ønsker nå å benytte seg av kompetansen fra olje- og energiindustrien, sier avdelingsleder i Omega, Arvid Grønvoll. Foto: Erlend Nedrelid/Omega

Nytt steg i ny sektor 

Siden 2013 har også Jernbaneverket tatt i bruk Omegas prosjektstyringsverktøy Pims Completion Management for Follobanen. Det har vært svært positivt å ha Omega-systemer hos kunden, også for konsulentsatsingen, mener Grønvoll. 

- Det har vært mange gode tilbakemeldinger på Pims fra Jernbaneverket. Vi har samarbeidet godt med systemavdelingen på denne kontrakten, og når de gjør en så god jobb, legger det et godt grunnlag for prosjektkonsulenter også, sier Grønvoll. 

De siste årene har Omega satset på å utvide kundeporteføljen fra å levere tjenester og systemer hovedsakelig til olje- og gass-industrien til kunder også innen offentlig sektor, helse og samferdsel. 

- Rammeavtalen med Jernbaneverket er et godt eksempel på at vi nå er på god vei også inn i andre sektorer enn olje og gass, som har vært vårt største marked til nå. Vi ser også utfra denne avtalen at flere kunder utenfor olja begynner å ønske konsulenter som sitter på kompetanse og erfaring fra olje og gass-næringen, sier Grønvoll. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details