Hybridsatsing hos Westcon

Westcon styrker den grønne satsingen ytterligere. I de kommende månedene skal det monteres batterikontainer i forsyningsskipene Siem Symphony og Viking Avant.


- Vi har et produkt som treffer markedet, etter hvert har vi levert åtte hybridbåter med batterikontainer, sier Georg Matre som er leder skipsreperasjon i Westcon Yards.

- Mange av kundene våre ønsker en sterkere miljøprofil på båtene og et redusert dieselforbruk, etterspørselen etter hybridløsninger øker både på verftet i Ølensvåg og i Florø. Det blir stadig flere grønne bestillinger, mener Matre. 

Miljøvennlige løsninger

Denne høsten skal det monteres batterikontainer i det Eidesvik-eide skipet Viking Avant. Batterikontaineren ble produsert i sommer og er nå hos WPA Husøy for innmontering av batteri og elektrisk utstyr. I november kommer båten til Ølensvåg for montering av batterikontaineren samtidig som det blir gjennomført 15-årsklassing i dokken. 

Image
Viking Avant. Foto: Eidesvik. 

- Dette er et viktig steg i den grønne strategien vår, vi ønsker å lansere miljøvennlige løsninger for å redusere utslipp, samtidig som vi utfører samme jobben. Vi er veldig godt fornøyd med samarbeidet vi har med Westcon, sier Odd Kåre Mælhe som er prosjektleder for hybridinstallasjon og klassefornying på Viking Avant. 

Det aller første batterisystemet som Westcon produserte gikk også til Eidesvik tilbake i 2016, da til forsyningsskipet Viking Energy. Totalt blir Viking Avant det sjuende skipet hos Bømlo-baserte Eidesvik som får installert batterihybrid-system. Etter planen skal installasjonen på Viking Avant være ferdig tidlig i desember dette året.

Viktig investering 

Westcon Yards har sammen med WPA fått bestilling på batterikontainer til forsyningsskipet Siem Symphony. Denne skal produseres av WPA på Husøy, og installeres om bord på skipet av søsterselskapet WPA Installation i Ølensvåg våren 2021. 

- Vi har en lang relasjon til Westcon som betyr mye for oss, etter planen skal installasjonen på Siem Symphony bli gjennomført midt i første kvartal neste år. Dette er en bølge mange kaster seg på, forteller Vessel Manager hos Siem Offshore, Odd Arne Bordal. Han har det operasjonelle ansvaret for ombyggingen av Siem Symphony. 

- Det er denne veien den maritime bransjen går, de fleste har nå et klart mål om bli grønnere. Vi ønsker å installere tiltak som reduserer utslipp, noen båter passer bedre til dette enn andre. Siem Symphony er en type båt som dette er veldig gunstig for, det handler om operasjonsprofilen til skipet, slår han fast og legger vekt på at en sterk grønn profil er verdt den ekstra kostnaden en slik ombygging fører med seg.

- Det er klart det koster, men dette er viktig for oss, sier Bordal.  

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details