Verdensledende i det globale markedet 

Hos Hatteland Display er et display eller en computer ferdig hvert 6. minutt. Rundt omkring i verden seiler over 200 000 enheter levert fra Nedre Vats. 

Hvert eneste glass blir grundig sjekket. Trente øyne finner selv årsmå uregelmessigheter som er umulige for andre å oppdage. Alle foto: Ellen Marie Hagevik

Men du finner ikke Hatteland Display-logen andre steder enn på merkelappene på produktene. 

- I verdikjeden ligger vi mellom komponentleverandører og systemintegratorer. Vi produserer det kundene bestiller til i nye skip eller skip som skal oppgraderes, og da er det systemintegratorens logo som blir satt på produktene, sier Thor Østrem, leder for kvalitet og operasjoner. 

Hatteland Display produserer display og computere til bruk i skip. Fra starten av i 1989, har selskapet vært ledende på nye tekologiske løsninger og design. De var blant annet først ute med å lage display som kunne dimmes, automatisk radarplotting og et 23 tommer display med LED backlight. Sistnevnte gir blant annet høy kontrast og større fargespekter. Selskapet er også helt i front på touch screen med den nye Series X. 

- I dag er det rundt 200 000 enheter fra Hatteland Display rundt om i verden. Display og computere varer ikke evig på grunn av belastningene de utsettes for på skip, og må vanligvis byttes ut etter fem-seks år. 2012 var toppåret så langt. Da produserte vi 22 000 enheter. I fjor kom i vi opp i 20 000, og i år tyder mye på at vi får et nytt toppår, sier Østrem. 

Hemmelig silikonblanding 

Alle enheter som produseres får et «personnummer». Der legges alt som gjøres i produksjonen inn etter hvert, og alt som skjer med enheten etter den har forlatt Åmsosen blir også registrert. Dermed kan man for eksempel enkelt hente opp hele «livsløpet» når en enhet kommer inn til reparasjon. Kundene kan bestille alt fra en enkelt enhet til så mange de måtte ønske. De kan velge standard eller be om spesielle ting. Noe som er et av fortrinnene til Hatteland Display. 

 

Et annet fortrinn er silikonblandingen selskapet har utviklet til optical bonding, eller optisk liming. Prosessen krever ekstremt rene og støvfrie lokaler, spesialklær og en hel del andre ting, og gjøres i en egen fabrikk. Innholdet i silikonen er standardvarer, men oppskriften er utviklet hos Hatteland Display og ikke tilgjengelig for andre. 

- Silikonen legges mellom glass og panel. Den har samme brytingsindeks som glasset og er bare 1,1 til 1,5 millimeter tjukk. Dette reduserer lysrefleksjoner, og gjør skjermen lesbar i sollys. I tillegg til å slippe lys ut og inn som det skulle vært glass, sørger silikonlaget også for at det ikke kommer inn støv eller dannes kondens. På militære enheter er dette standard. Om glasset knuses, vil glassbitene fortsatt holdes på plass av silikonen, sier Ove Johnny Ohm, produksjonssjef for «optical production» og produksjonsingeniør-avdelingen. 

Satser tungt på utvikling 

Kvalitet og innovative løsninger er nøkkelord for suksessen til Hatteland Display. Finanskrisen i 2008 ga mange en knekk. Hatteland Display valgte å satse tungt på utvikling av nye produkter. Det har bidratt til at selskapet i dag er en ledende global leverandør av display- og computerløsninger til det maritime markedet. Også innenfor det militære segmentet. 

Din PC-skjerm står stille på et bord. Et display på et skip er hele tiden utsatt for bevegelse. - På grunn av satsingen som ble gjort i kjølvannet av finanskrisen, ligger vi to-tre år foran konkurrentene. Men et forsprang varer aldri lenge i denne bransjen, så vi bruker mye ressurser på videre utvikling. På Norshipping i juni presenterte vi vår kommende 32 tommer skjerm, samt vår største utfordring hittil: en 55 tommer touchskjerm der det kan jobbe fire personer samtidig, sier Østrem. 

- Et skip beveger seg i bølgene, enten det ligger ved kai eller er ute i hardt vær. I tillegg har du konstrant vibrering på grunn av motorene. Vi må finne løsninger som kompenserer for dette og minimerer bevegelsene. 55-tommeren må ligge som et bord på en sokkel, og det gir ytterligere utfordringer. Ingen har gjort dette før, men vi er på vei til å få det til, sier Jakub Kwiatkowski, leder for research og utvikling. 

Går mot 400 millioner 

Hatteland Display opererer i et markedet som er tøft og konjunkturutsatt med sterkt prispress og kostnadsfokus. Likevel ser det ut til at bedriften går mot sitt aller beste år. 

- Vi har hatt en god utvikling første halvår med over 200 millioner kroner i omsetning. For året som helhet håper vi på en omsetning på rundt 400 millioner kroner. Begge deler er høyere enn noe tidligere år, sier økonomidirektør Trygve Christian Moe.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details