MS Hjellestad er ankommet Westcon

Skroget til Norleds miljøferje ankom verftet i Ølensvåg fredag, og skal nå utrustes med utstyr fra Westcon.


- Westcon skal utover høsten utruste fartøyet og intallere skipssystemer som fremdriftsanlegg, innredning av rørsystemer, navigasjonsutstyr , samt sikkerhetsutstyr for mannskap og passasjerer, forteller Endre Matre, direktør for teknisk og nybygg i Westcon. 

Aluminiumsferjen er en enskrogs pendelferje som blir den første av sitt slag. Det er selskapet LMG Marin som har designet fartøyet.

Norled signerte kontrakt med Westcon for oppdraget med å bygge den nye ferjen i april 2018.

Fakta om MS Hjellestad

  • Skal gå sambandet mellom Hjellestad – Klokkarvik i Hordaland
  • Kapasitet på 16 biler
  • Konstruert til å ta imot vogntog på opptil 52 tonn
  • Fartøyet er designet av LMG Marin

- Det som er spesielt kjekt er at dette er en ferje hvor Westcons egne produkter er en stor del av leveransen slik at dette blir en skikkelig Westcon-båt med noe av det siste innen miljøvennlig teknologi, legger Matre til. 

MS Hjellestad skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og det skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet er konstruert for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.

Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og skal settes i drift 1. januar 2020. Miljøferjen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details