Leverer skreddersydd el-ferje

- Vi har stor tro på at vi kan være med å bidra til det grønne skiftet, med de løsningene vi syr sammen på verkstedet og sammen med våre underleverandører. Mindre utslipp og optimal utnyttelse av energi er fremtiden, sier leder teknisk og nybygg i Westcon Yards, Endre Matre. I går kunne verftet overlevere den elektriske aluminiums-ferjen Hjellestad til Norled.


Den nye ferjen skal gå på sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik, og skal i utgangspunktet drives helt av strøm, men har biodiesel som supplement. Westcon Yards har bygd ferjen på verftet i Ølensvåg, mens Westcon Power & Automation (WPA) har vært underleverandør og har levert den komplette systempakken e-SEAMatic Blue kraftelektronikk, batteripakke, automasjon, batteripakke og ladetårn til kaiene i rutenettet der ferjen skal gå.

Energibesparende båt

Hjellestad er bygd i aluminium, dermed manøvrerer båten seg lett i vannet og er energibesparende. Ferjen er designet av LMG Marine og har plass til 16 biler.

- Vi har mange års erfaring med å reparere ferjer, nå ser vi at vi kan konkurrere med både nasjonale og internasjonale verft i å levere ferjer som går på elektrisitet. Vi må være i forkant av teknologi-utviklingen hele tiden, mener Endre Matre.

- Hjellestad ligger godt i vannet og har lite motstand, det betyr også naturligvis at den bruker lite energi. Dette er blitt en lett båt som likevel er god til å manøvrere, slår han fast.

Matre viser til at prosessen fra tegnebordet og frem til ferjen er klar for overføring til kunde er en spennende reise der en trenger et komplekst bilde av kompetanse og tekniske løsninger for å få til en velfungerende båt, og ikke minst de skreddersydde løsningene som trengs.

- De som jobber hos oss gjør så mye mer enn å sveise, å bygge båt er en vitenskap i seg selv, her er et mangfold av utfordrende jobber.

- Her er mange detaljer som må klaffe, og vi er godt trente på å integrere løsninger fra våre underleverandører, å være i forkant av teknologiutviklingen er i seg selv krevende men våre folk tar utfordringene som oppstår og løser disse på beste måte, mener han.

Designet ladetårn

Hjellestad er 42 meter lang, og på grunn av utfordringer med å legge til kai er fergelemmen lagt til den ene siden av ferjen for å treffe ferjerampen. På kaiene er det satt opp ladetårn som er spesialdesignet for å kunne passe inn i landskapet, og mindre kaiområder.

- Ladetårnene er utstyrt med ladekabler som en lett kan svinge om bord i båtene. Det er greit at disse ikke tar for stor plass, det er små kaier og hadde installasjonene ikke vært så smekre, så hadde området trolig blitt preget av det negativt, mener Otto Koch som er avdelingsleder produkt og system i Westcon WPA.

Videre er ferjen utstyrt med luftkjølte batterier, som er dimensjonert for den operasjonelle driftsprofilen til Hjellestad. Batterisystem er valgt basert på kvalitet, pålitelighet og sikkerhetsfunksjoner.

- Spesielt momenter knyttet til sikkerhet var viktig for oss. Sikkerhet er et aspekt vi i Westcon kontinuerlig jobber med i alle ledd av våre prosjekter, fra design til installasjon og ferdig testet skip. Det var derfor naturlig at dette ble høyt vektet i vårt valg, forteller prosjektleder Karl Norheim i WPA.

- Sikkerhetstiltakene i skipet er designet for å fungere i harmoni med batterisystemet, basert på klasseselskap og Sjøfart sitt regelverk avslutter Norheim.


Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details