Klar for offisiell åpning i Skjold

Første strek for ny vei gjennom Skjold ble tegnet på kartet i 1978. I dag er det en endelig offisiell åpning av nye E 134 mellom Skjoldavik og Solheim.


Veiåpningen er det statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet som står for. Det skjer presis klokka 11.00. Etterpå er det lunsj i Skjold Arena for inviterte gjester. 

Hoveddelen av veien har vært i bruk siden skolestart i høst. Nå er hele anlegget ferdig, en måned før planen. For 416 millioner 2015-kroner har Statens vegvesen fått 2800 meter ny europavei med 12,5 meters bredde og midtdeler på hele strekningen, Vikanestunnelen (280 meter), Eggjatunnelen (380 meter) og et stort toplanskryss mellom tunnelene. 

I tillegg er det vel fem kilometer sideveier, jordbruksveier, avkjøringsramper, rundkjøring og sykkel – og gangstier. Sju bruer på til sammen 322 meter bidrar til å binde sammen europavei, fylkesvei, kommunal vei og eiendommer. Og sjøørreten i Skjoldafjorden har fått Norges flotteste gytebekk. 


40 cm fra fredet kirkegård 

Det er en klisjé, men veistrekningen er blitt et smykke med flotte natursteinsmurer, grøntarealer og beplantning. Av de 416 millioner kronene er 336 fra Haugalandspakken, resten er statlige midler. Vassbakk & Stol er hovedentreprenør, og alt av betong til anlegget er levert av Ølen Betong. 

Den største utfordringen i prosjektet, var at berget i tunnelene var dårligere enn først antatt. Særlig i Vikanestunnelen. Der var det i tillegg bare fire meter mellom tunneltak og et skoleområde, og det måtte skytes og fylles ut like ved den fredede kirkegården ved det vestlige utløpet av tunnelen. 

- 90 meter av veien er bygget bare 40 cm fra kirkegården. Det ble løst ved å spunte byggegropen med 11,5 meter høye stålplater. Spuntveggene har fungert så bra at grunnen ved kirkegården ikke har hatt noen form for bevegelse, sier prosjektleder Asbjørn Opedal i Statens vegvesen. 

150.000 arbeidstimer

- Det mest krevende var i området rundt miljødelen av Vikanestunnelen øst. Der var det store utfordringer med til dels dårlig fjellkvalitet. I tillegg foregikk deler av sprengingen bare 10 meter fra skolen. Men alt gikk etter planen, og vi har produsert rett kvalitet til rett tid, sier anleggsleder Andreas Skrunes i Vassbakk & Stol

Det har gått med rundt 150.000 arbeidstimer på anlegget, og det har ikke vært noen ulykker eller alvorlige hendelser. Noe både Opedal og Skrunes er svært fornøyde med.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details