Er Shells største kunde i Norge 

Det begynte med en liten tankbil i 1968. I dag har Knapphus Energi 23 tankbiler og er Shells største kunde i Norge. I fjor leverte firmaet vel 170 millioner liter drivstoff og omsatte for 639 millioner kroner. 

Jarle (t.v.) og Johannes Sjurseike leder Knapphus Energi som et team. Firmaet er en del av den etter hvert store familien med selskaper som springer ut fra Knapphus Bensin. Foto: Ellen Marie Hagevik

- Vi driver i en bransje med små marginer. Skal du overleve, må du ha stort volum. Det har vi blant annet fått til ved å kjøpe opp små oljefirma underveis, sier daglig leder Johannes Sjurseike. 

Knapphus Energi er transportør for Shell i Rogaland og deler av Hordaland, og leverer 160 millioner liter drivstoff i året. Tar man med Knapphus Bensin, Ølen Bensin og fem egne kortstasjoner på Fåvang, i Norheimsund, Nordfjordeid, Firda og industriområdet på Aksdal, kan det plusses på ytterlige 12-13 millioner liter. 

Eget selskap siden 1991

Selskapet springer ut av Knapphus Bensin i Vats som ble startet i 1961 av Jarl Sjurseike, far til Johannes. I 1968 ble det kjøpt en liten tankbil av det lille oljeselskapet Vestenfjeldske Nord. I mange år var det den ene tankbilen som leverte til bønder og hadde andre mindre leveranser lokalt. 

- I 1991 ble Knapphus Energi skilt ut som eget selskap. I 2009 ble Kapphus Energi avdeling Stavanger opprettet som eget AS. I fjor omsatte vi for 447 millioner kroner og avdelingen i Stavanger for 197 millioner. Vi har nå 23 tankbiler. Fire av dem er propanbiler, sier Sjurseike. 

Det begynte med en liten tankbil i 1968. I dag teller bilparken 19 tankbiler og fire propanbiler.

Propan leveres det rundt 10 000 tonn av i året. Knapphus Energi kjører for Nærenergi, som de også har eierandeler i. Området som dekkes strekker seg fra Bergen til Kristiansand, og gassen hentes på Kårstø. Kundene er alt fra hytteeiere til storindustri og kyllingbønder. 

 - Gode ambassadører for bedriften 

Da Knapphus Bensin startet opp, var det tre-fire ansatte. Med sjåfører og en liten administrasjon, er det i dag rundt 30 ansatte i Knapphus Energi. Sjurseike deler kontor og ansvar med sønnen Jarle, som spøkefullt kaller seg dreng når vi spør om tittel. 

- Jarle er en viktig støttespiller for meg, og vi jobber som et team, parerer faren. 

Å jobbe som team gjelder for hele organisasjonen. De ansatte blir tatt med på råd, får ansvar og stepper inn for hverandre. 

- Vi har mange flinke medarbeidere som gjør en fantastisk jobb og er gode ambassadører for bedriften. Jeg har stor tro på at det å delegere og gi folk ansvar gjør at de bryr seg mer og får eierskap til jobben. Det er viktigere å spørre om hvordan ting kan løses enn å si at slik skal det gjøres, sier Johannes. 

Kjører gjerne tankbil 

At folk trives vises igjen ved at det er liten gjennomtrekk. Han som har vært kortest ansatt har fire år i firmaet. Eldstemann fikk gullklokke for et par år siden og har 27 år bak seg på Knapphus. 

- Vi har en til som begynner å nærme seg 27 års fartstid. Yngvild (Nordtveit) begynte på bensinstasjonen i 15-16-årsalderen mens hun gikk på skole. Nå er hun kundekonsulent, sier Jarle. 

Han er vokst opp med bensinstasjonen og utdannet seg først til yrkessjåfør. Deretter gikk han tre år på BI i Bergen. Med andre ord godt rustet til å ta over som daglig leder en gang i framtiden. 

- I alle fall i teorien, sier Jarle og ler. Både han og faren trives minst like godt utenfor kontoret. Blir noen av sjåførene syke, hopper de gjerne inn og kjører tankbil. 

Knapphus Energi har rundt 30 ansatte. F.v. Jarle Sjurseike, Rolf Vestbø (styrer bilene sammen med Øyvind Eikeland), Johannes Sjurseike og kundekonsulent Yngvild Nordtveit. Foto: Ellen Marie Hagevikcaption...

- Hører med til god service 

God service er viktig på Knapphus. Når folk helt andre steder i landet ikke når gjennom på telefonen til mer lokale leverandører, hender det de ringer til Knapphus Energi. Der er det alltid noen som tar telefonen. 

- Ringer du et 800-nummer nytter det ikke å si at du er Kari Olsen og trenger det og det. Ringer du til oss, får du direkte kontakt med en person. Dette mener vi hører med til god service, og det er noe som bidrar til at vi har et godt rykte hos kundene. Vi kan ikke levere i Oslo eller Tromsø, men vi kan gjennom nettverket vårt sørge for at kunden får levering på dagen. Mer lokalt gjør vi det beste vi kan for å hjelpe kunder, og jeg har selv kjørt ut på julaften, forteller Sjurseike senior. 

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details