Egen omsorgsforsikring fra Sjømannskirken

Alle Omegas medarbeidere er er dekket av en egen «omsorgsforsikring». Skulle ulykke eller sykdom ramme dem i utlandet, vil Sjømannskirken bidra på de områdene en vanlig forsikring ikke strekker til: med omsorgsberedskap, oppfølging og samtalepartner.

Nylig inngikk Omega ny beredskapsavtale med Sjømannskirken for tredje året på rad. - Det er viktig for oss å vite at vi har noen som kan være der for våre folk når vi selv ikke er i nærheten, sier Siv Iren Børve (t.v), fra Omegas Beredskapsteam, her sammen med prosjektleder i Sjømannskirken Martin Alvsvåg, HMSK-leder i omega Karina Hovden Stava, og International Business Coordinator Olav Ingvaldsen.

Ansatte i Omega er automatisk forsikret på både på jobb- og fritidsreiser. Men i samarbeid med Sjømannskirken gir Omega  også en «omsorgsforsikring» som dekker de ekstra behovene som kan melde seg dersom krisen rammer  i et fremmed land. 

 - For oss er det viktig å stille opp for medarbeiderne våre i hvilken som helst sammenheng. Dersom krisen skulle ramme, om det er på ferie eller på forretningsreise, kan det oppleves ekstra vanskelig dersom det skjer i et annet land, med et fremmed språk og en annen kultur. Vi har medarbeidere på oppdrag verden over og våre ledere vil ikke alltid ha anledning til å stille på stedet på kort tid. Derfor er Sjømannskirken der for å hjelpe oss til å hjelpe våre folk i slike situasjoner, sier HMSK-leder i Omega, Karina Hovden Stava. 

Støttespiller i krisetider

I tre år har Omega hatt en beredskapsavtale med Sjømannskirken, som inkluderer en rekke støttetiltak både direkte ovenfor den som er rammet, de pårørende og Omega som arbeidsgiver. Sjømannskirkens medarbeidere kjenner den lokale kulturen, språket og forholdene i landet og kan dermed være viktige støttespillere i en krise, og vil kunne bistå med sine tjenester på stedet og på kort varsel.

- Vår kompetanse er lokal kjennskap, støtte, rådgivning og personlig oppfølging. Samtidig er vi der som samtalepartner og medmenneske i en vanskelig tid, sier Martin Alvsvåg, prosjektleder for næringsliv i Sjømannskirken. I tillegg kan Sjømannskirken stille opp med sykebesøk, bidra til bearbeidelse av hendelsen, oppfølging for de pårørende, og noen å snakke med på telefonen etter en hendelse. 

Beredskapsavtale omfatter også støtte for kriseledelse i psykososial oppfølging, 24-timers beredskapstelefon, tilrettelegging for markering/minnesamvær, rådgivning ved utarbeidelse av beredskapsplaner og hjelp i forbindelse med pårørende- og telefonsenter. 

Omega er en av 227 bedrifter i Norge som i dag har beredskapsavtale med Sjømannskirken. Sjømannskirken har i dag kirker i mer enn 30 land verden over i tillegg til reiseprester som dekker ytterligere 50 land.

Egen app for lokale nødnummer 

Sjømannskirken har også lansert sin egen app, «Nødnummer» som har samlet alt av informasjon som trengs dersom noen rammes av ulykker eller sykdom. Appen gir tilgang til alle lokale nødnummer uansett land, kontaktnummer til pårørende, arbeidsgiver, telefonnummeret til Utenriksdepartementet (UD-OPS), nummer til sperring av kort og nærmeste sjømannskirke. I tillegg har appen også all nødvendig informasjon rundt hver enkelt sitt forsikringsselskap, inkludert alarmnummer.  

Dersom du tillater GPS på Appen, vil du også enkelt kunne få angitt hvilke nøyaktige koordinator du befinner deg på. Det kan være nyttig dersom du for eksempel er på fjelltur, og du får akutt behov for luftambulanse, eller lignende. 

- Vi oppfordrer alle våre medarbeidere til å laste ned appen, den kan bli en viktig følgesvenn på alle typer reiser, sier Stava.

Siste saker fra Medvind

Ledige stillinger

Hva skjer i Medvind

Folk i vinden

Rediger Content Item
On test
Aktuelt detaljer
/aktuelt-details